mans

mans

dilluns, 10 de desembre de 2012

EL MODEL DE LES SENYALS SUBTILS

Els matisos en la comunicació (a qualsevol nivell) son molt importants.
El periodista i físic nord-americà Mark Buchanan, reconegut columnista del “New York Times”, considera que la comunicació és essencial per aconseguir un entorn prou saludable i que es desenvolupa a 2 nivells: el que diem y com ho diem.

Personalment, jo afegiria un tercer nivell, a part del “que” i el “com”, i es el referent a la “interpretació” per part dels altres del que diem. I aquí és on apareixen amb força els matisos i la seva importància.

Que fa que una estructura, un equip, un grup, funcioni o no?.
Hi ha un estudi fet pel MIT (Massachusetts Institute of Technology), per poder trobar, entre d’altres, respostes com:
• Qui diu que a qui?
• Qui es mou, quan, amb quina freqüència i cap a on?
• En quin to de veu es dirigeix A a B?
• Qui està estressat per algun motiu?


Varen observar que les persones que mes parlaven amb els altres i mes e-mails llegien, semblaven mes feliços i productius que els que només es concentraven en una sola cosa.
D’aquí surt el model de les Senyals Subtils, que ens ajuda a organitzar les converses amb els altres, amb qui parlem i amb quina freqüència, i quines son les conseqüències de les nostres conversacions.

EL DUELO: DEFINICIÓN Y FASES

Duelo, es el proceso que hacemos para poder adaptarnos a una pérdida importante en nuestro entorno (especialmente, muerte y separación). Sus variadas dimensiones tienen que ver con sentimientos, sensaciones, cogniciones, percepciones y conductas. La intensidad y duración de este proceso depende de cada persona, pero los estudios realizados hablan de que puede durar entre 1 y 3 años.

Son 5 las fases de un duelo:

1. NEGACIÓN. Es no poder aceptar la pérdida, no querer, considerar que es un error, que se ha producido una equivocación. Es un intento de amortiguar el golpe sufrido.

2. NEGOCIACIÓN. Es una conducta defensiva que trata de evitar lo inaceptable. Es intentar hacer algo bueno para obtener un canje y recuperar así lo que se tenía.

3. DEPRESIÓN. Es la primera toma de conciencia de lo que se ha perdido. Es una fase difícil para las personas (angustia, tristeza, aislamiento, poca comunicación).

4. IRA. Es rebelarse contra la verdad, la realidad del hecho ocurrido. A la persona, nada le parece bien, siente rencor y odia. Expresa y exterioriza mucha rabia.

5. ACEPTACIÓN. Se consigue con el tiempo. Se ha elaborado la situación y se llega a esta fase muy cansado/a, débil, al tener que renunciar a una realidad imposible. Sólo a partir de ahí podemos conseguir tener auténtica paz.


Es por ello que este proceso puede llegar a ser muy difícil para cualquiera, y nadie debería avergonzarse, asustarse o sentirse derrotado hasta que consiga de nuevo un estado emocional estable.

Ya lo dice la Dra. Elisabeth Kübler-Ross: “Morir y/o separarse son tan naturales como nacer y crecer, pero el materialismo e idealismo de nuestra cultura han convertido estos últimos actos de desarrollo en algo muy difícil de aceptar".